Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!



  HETS M1070

Heavy Equipment Transporter System (HETS) czyli System Transportu Ciężkiego Wyposażenia.
Pojazd transportujący czołgi i inne ciężkie pojazdy kołowe i gąsienicowe oraz ich załogi na pole bitwy, oraz wszędzie tam gdzie są potrzebne. Korzystanie z HETów wydłuża okres żywotności mechanicznej transportowanych pojazdów ponieważ nie muszą się one poruszać samodzielnie, oraz oszczędza zużycie paliwa.
Transport taki jest też o wiele szybszy i może poruszać sie zarówno po drogach publicznych jak i gruntowych. System składa się z ciągnika M1070 i naczepy M1000. Od roku 1993 zastępuje on w Armii Amerykańskiej starsze ciężarówki typu M911 z przyczepą M747. Zapotrzebowanie Armii Amerykańskiej na ten pojazd szacuje się na 2200 sztuk. M1070/M1000 HET został opracowany w celu sprostania zadaniom przewożenia coraz cięższych czołgów podstawowych, głównie typu Abrams. Dzięki swojej konstrukcji i rozwiązaniom technicznym HET zapewnia ciągłość zaopatrzenia jednostek liniowych bez względu na warunki pogodowe i ukształtowanie terenu.
Pojazd oprócz samego wozu bojowego przewozi również jego załogę. Het jest przystosowany do ewakuacji i transportu ładunków o masie 70 ton. Może być również przewożony samolotami typu C-5 Galaxy i C-17 Globemaster III Naczepa wyposażona jest w system hydrauliczny, który automatycznie dobiera ustawienie kół przy skręcie oraz zrównuje równomierne obciążenie przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Ciągnik ma napęd na wszystkie koła oraz skrętną pierwszą i ostatnią oś. Zestaw wyposażony jest również w centralny system pompowania kół ciągnika i naczepy. W klimatyzowanej kabinie jest miejsce dla 6 osób.


Dane techniczne:
Producent:Oshkosh Truck
Załoga:2
Masa własna:18,597 t
Masa własna naczepy:22,697 t
Masa ładunku:63,5 t
Długość całkowita:9,032 m
Szerokość:2,59 m
Wysokość:3,594 m
Silnik:Detroit Diesel, 8 V 92TA, typu V8
Moc silnika:500 KM przy 2100 obr./min<
Przekładnia:Allison CLT-754, 5 biegów do przodu i jeden wsteczny plus reduktor
Zawieszenie:przednia oś na resorach parabolicznych,
pozostałe na wahaczach wleczonych
Układ hamulcowy:pneumatyczny
Prędkość:72 km/h
Zasięg:480 km
Pojemność zbiorników946 l
Opracowano na podstawie:

Model wykonany od podstaw w skali 1:100.


Wstecz